2014-06-11

Z galerii na ulicę?

Prawie każde większe polskie miasto ma swój „raj dla zakupowiczów” - znany deptak, promenadę, czy główny rynek - dowodzi, że ulice handlowe mają potencjał, który odpowiednio wykorzystany, może przyciągnąć w przyszłości zarówno najemców, jak i klientów.

Z galerii na ulicę? Agnieszka Luścińska, Analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International

Niewątpliwą zaletą ulic handlowych jest możliwość łatwego dotarcia do klienta. Największe arterie zakupowe zlokalizowane są w centralnych częściach miasta, często w pobliżu zabytków i atrakcji turystycznych. Pierwszym krokiem, który podejmuje właściciel marki planujący otwarcie sklepu na ulicy handlowej, jest właśnie dokładna ocena lokalizacji. Największym zainteresowaniem cieszą się modne, tętniące życiem ulice, chętnie odwiedzane zarówno przez miejscowych jak i turystów. Ruch jest ważny szczególnie dla najemców z branży gastronomicznej (restauracje, kawiarnie, puby), sklepów z ofertą z zakresu zdrowia i urody, czy instytucji finansowych.

Minusy ulic handlowych to ograniczona powierzchnia (w porównaniu z centrami handlowymi) i często skomplikowane procesy komercjalizacji i adaptacji lokali. Wiele atrakcyjnych pomieszczeń znajduje się w zabytkowych kamienicach objętych ochroną konserwatorską i ich wynajem wymaga dopełnienia szeregu formalności. Problemem może być też brak ogólnodostępnych parkingów i trudności z dojazdem, szczególnie jeśli ulica jest zamknięta dla ruchu drogowego, jak np. warszawski Nowy Świat.

Zakupy w galerii handlowej są szybkie i wygodne – klient może skorzystać z mapy i bez trudu znaleźć wszystkie sklepy w jednym budynku. Na polskich ulicach handlowych wciąż dominuje niestety chaos i brak spójności. Zestawienie typu „elegancki butik pomiędzy barem mlecznym a klubem o nieciekawej renomie” jest wciąż na porządku dziennym, a to zniechęca właścicieli luksusowych marek, którzy chcą otwierać swoje sklepy w prestiżowym sąsiedztwie.(mt)

Agnieszka Luścińska, Colliers International
Agnieszka Luścińska, Colliers International Analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International

Colliers International to międzynarodowa agencja nieruchomości specjalizująca się w doradztwie i pośrednictwie w zakresie sprzedaży i wynajmu nieruchomości biurowych, handlowych i magazynowych, zarządzaniu nieruchomościami i projektami budowlanymi i badaniach rynku.