2014-05-23

Projekt w dobrym świetle

Dobre oświetlenie towaru może zwiększyć sprzedaż.

Projekt w dobrym świetle Fot. Ravel

Oświetlenie odgrywa niebagatelną rolę w każdym sklepie: identyfikuje markę i wyróżnia sklep pośród innych, przyciąga uwagę klientów i zachęca ich do wejścia oraz – co najważniejsze – pozwala na atrakcyjną ekspozycję sprzedawanych produktów. Biorąc pod uwagę częste zmiany wystroju, oświetlenie powinno być łatwe w dostosowaniu do aktualnych potrzeb ekspozycji, a najlepiej, jeśli do tego jest jeszcze energooszczędne.

Specjaliści rozróżniają dwa rodzaje oświetlenia powierzchni ekspozycyjnej sklepu: ogólne oraz pomocnicze. W oświetleniu ogólnym, które ma zapewniać równomierne oświetlenie wnętrza, stosuje się zwykle świetlówki lub lampy metahalogenowe. W przypadku prostych ekspozycji na dużej powierzchni najlepiej sprawdzają się proste rozwiązania, np. jeden typ opraw oświetleniowych (m.in. świetlówkowych). Oświetlenie takie daje możliwość łączenia ze sobą (mechanicznie i elektrycznie) oraz tworzenia konstrukcji, która oświetli ciąg regałów. Rozwiązanie to znacznie obniża koszty instalacji i czas montażu. Trzeba unikać nadmiernych kontrastów oświetlenia, które powodują ciągłą akomodację oka, tj. dostosowanie do zmiennych warunków oświetleniowych. Dobre efekty daje zastosowanie opraw świetlówkowych z rastrem, który rozprasza światło. Należy zwrócić uwagę na prawidłową odległość źródła światła od towaru, by nie dopuścić do nadmiernie oświetlonych (przepalonych) lub też niedoświetlonych obszarów ekspozycji.

Bardzo istotną rzeczą jest odpowiedni dobór temperatury barwowej źródła światła. Ma ona zasadniczy wpływ na postrzeganie kolorów. Oświetlenie ogólne powinno dobrze odzwierciedlać wszystkie kolory. Dlatego wybierając świetlówkę, nie sugerujmy się ceną, gdyż najtańsze świetlówki dają nieprzyjemną zimną barwę. Najlepszym rozwiązaniem jest dobór źródła światła o wysokiej temperaturze barwowej, tj. 4000 K (stopni Kelwina). Światło takie daje biały odcień i wrażenie naturalnego odzwierciedlenia wszystkich kolorów.

W stworzeniu atrakcyjnej ekspozycji niezwykle istotne okazuje się oświetlenie pomocnicze, w którym wykorzystuje się przykręcane do ściany lub sufitu albo montowane na linkach lub szynach reflektorki z halogenowymi lub metahalogenowymi żarówkami. Dzięki skupionej wiązce światła łatwo zaakcentować walory produktów.

Rozwój  technologii LED, lamp fluorescencyjnych, jak i źródeł metahalogenowych daje możliwości wyboru odpowiedniego rodzaju oświetlenia. Nowością są systemy sterowania, dzięki którym możemy tworzyć dowolne sceny świetlne czy też  zmieniać wygląd poprzez barwę światła białego, natężenie lub dodanie barw – wylicza Krzysztof Jeżowski, specjalista ds. techniki świetlnej i projektowania oświetlenia Topmet Light K. Kłosowicz M. Wiśniewski. – Diody LED dzięki swoim niewielkim wymiarom pozwalają na montaż nawet w nietypowych konfiguracjach, co do niedawna było niemożliwe.
   

Na etapie projektu
Każdy sklep odzieżowy powinien mieć unikalny styl i charakter – inaczej nie zyska klientów. Dlatego wszyscy producenci i dystrybutorzy odzieży zwracają szczególną uwagę na atrakcyjne oświetlenie towaru, a do projektu oświetlenia każdego punktu sprzedaży podchodzą bardzo indywidualnie, liczy się m.in. liczba i rozmieszczenie lamp. W firmie odzieżowej Ravel plany rozmieszczenia oświetlenia powstają na etapie projektu aranżacji sklepu, które wykonywane jest przez zespół projektowy.

W przypadku lokali w nowo powstałych galeriach handlowych możemy sobie pozwolić na wprowadzenie modelowego rozwiązania, według którego np. współczynnik rozmieszczenia lamp wynosi 3,2 do 3,4 szt./m2 – mówi Mirosław Mazur, dyrektor działu sprzedaży firmy Ravel. – W lokalach przejmowanych ograniczamy się do korekt i niezbędnych modyfikacji. Gruntowna zmiana jest zbyt kosztowna.

Projekt oświetlenia powinien zostać wykonany na podstawie rysunku z rozmieszczeniem regałów ekspozycji w sklepie.

Warto zwrócić uwagę na oświetlenie sąsiednich sklepów i konkurencji, a potem starać się stworzyć ciekawszą lub co najmniej równie ciekawą aranżację świetlną – radzi Krzysztof Jeżowski. – Ciemny lub oświetlony słabej jakości źródłami sklep nie zachęci klienta do odwiedzenia naszego obiektu.

W butikach można zastosować tzw. elastyczne systemy oświetleniowe, które będziemy mogli zmodyfikować bez konieczności generalnego remontu lub poważnych zmian w instalacji elektrycznej.

Do stworzenia „elastycznego systemu oświetleniowego” wykorzystuje się reflektory oraz szynoprzewody, czyli system elektryczno-mechaniczny, do którego montujemy oprawy oświetleniowe. Rozmieszczenie opraw mocowanych do szynoprzewodów możemy sami w każdej chwili dostosować do obecnej aranżacji w sklepie – mówi specjalista z Topmet Light K. Kłosowicz M. Wiśniewski. – Dodatkowym atutem szynoprzewodów jest ich modułowość. Można je układać jak klocki lego.

W sklepach outletowych wystarczy równomierne oświetlenie na całej sali sprzedaży. Warto zastanowić się nad doświetleniem miejsc promocyjnych i wskazać je w celu doświetlenia dodatkowymi reflektorami. Niezależnie od typu sklepu oświetlenie w przymierzalni nie powinno odbiegać parametrami barwy i jakości światła od oświetlenia sali sprzedaży.


Warto tu jednak zastosować oświetlenie równomierne oraz ograniczyć olśnienie poprzez schowanie oświetlenia np. za lustrem – radzi Jeżowski.


Witryna w słupach światła
W projektowaniu oświetlenia sklepu odzieżowego poza ilością zastosowanego oświetlenia bardzo istotny jest kąt rozsyłu strumienia światła w zastosowanych oprawach. Na witrynie – najważniejszej dla sprzedaży strefie sklepu – słup światła powinien być skierowany tylko na wybrane elementy ekspozycyjne, np. manekiny, dlatego kąt padania strumienia światła powinien być stosunkowo wąski. Na witrynach salonów odzieżowych Ravel wynosi on 14 stopni. Wewnątrz sklepów kąt padania światła wynosi odpowiednio: 28 stopni w przypadku oświetlenia ścianek i regałów oraz 38-40 stopni dla pozostałych przestrzeni.

Powierzchnia naszych sklepów nie jest bardzo duża, więc nie ma potrzeby oświetlania ciągów komunikacyjnych – mówi Mirosław Mazur, dyrektor działu sprzedaży firmy Ravel. – Co więcej, dzięki strefom słabiej oświetlonym lepiej widoczne stają się jasne ekspozycje towaru.

Według projektanta z firmy Topmet Light K. Kłosowicz M. Wiśniewski uwagę klienta może przyciągnąć również zróżnicowane oświetlenie tak witryny, jak i stref promocyjnych.
    – Światła punktowe wprowadzą grę światłą i cienia, co spowoduje że witryna będzie interesująca i przyciągnie uwagę potencjalnych klientów – mówi Krzysztof Jeżowski. – Zainteresowanie potencjalnych klientów możemy uzyskać także poprzez wymieszanie barwy ciepłej z zimną lub wprowadzenie bardziej jaskrawych barw.

Regał z diodami
W oświetleniu regałów obecnie najpopularniejsze są diody LED, jednak tutaj warto skorzystać z rozwiązań o potwierdzonej jakości.

Ogólnie dostępne paski diodowe są najczęściej niskiej jakości – ostrzega Krzysztof Jeżowski. – Ważne jest, aby wskaźnik oddawania barw (Ra) osiągał poziom 80 (maksymalna wartość wskaźnika wynosi 100 i przyjmuje się ją dla światła dziennego – przyp. red.), w przypadku wyboru źródeł o oddawaniu barw powyżej 90 wiemy, że uzyskamy najlepszy jakościowo efekt.

W oświetleniu górnym regałów najlepiej sprawdzają się systemy mocowane na szynoprzewodach.  Umożliwiają one łatwą zmianę oświetlenia oraz dokładne nacelowanie strumienia światła, a tym samym lepszego zaprezentowania towaru. W tym przypadku skorzystać możemy z szerokiej gamy źródeł: od fluorescencyjnych, poprzez metahalogenowe, aż po źródła LED. Dobierając odpowiednią barwę oraz kąt padania, możemy otrzymać indywidualne łatwo rozpoznawalne rozwiązanie charakterystyczne dla danej sieci odzieżowej. (awh)