2014-05-29

Jak nie zginąć w galerii?

Właściciele centrów handlowych chętnie wynajmą lokal małej firmie, jeśli przedsiębiorca udowodni, że jego biznes jest opłacalny.

Jak nie zginąć w galerii? Renata Kusznierska, DTZ

Chociaż centra handlowe kojarzą się głównie z dużymi sklepami znanych marek, to coraz częściej wprowadzają się do nich również mali i średni przedsiębiorcy. Właściciele są otwarci na świeże pomysły, poszukują nowych szyldów i chętnie przyjmą pod swój dach obiecującą młodą markę, nawet jeśli nie jest jeszcze dobrze rozpoznawalna. Drobny przedsiębiorca nie powinien napotkać barier ze strony kompleksu handlowego, jeśli tylko spełni kilka warunków.

Przede wszystkim centrum handlowe musi mieć pewność że biznes jest opłacalny. Umowę najmu podpisuje się najczęściej na okres kilku lat, co pociąga za sobą długoterminowe zobowiązania po obu stronach. Właściciel galerii dostarcza lokal i oczekuje, że biznes najemcy będzie przynosił zyski. Jeśli firma sobie nie radzi, to cierpi na tym również centrum handlowe. Przedsiębiorca powinien więc udowodnić, że ma dobrą, przemyślaną koncepcję biznesu, która zapewni jego działalności rentowność, a co za tym idzie, nie przyniesie galerii handlowej strat. Musi też wykazać się wiedzą i doświadczeniem w swojej branży. Mile widziani są przedsiębiorcy, którzy zamierzają prowadzić swój punkt w systemie partnerskim – zaplecze w postaci sieci franczyzowej gwarantuje finansowe i marketingowe wsparcie dla firmy i może być postrzegane jako dodatkowy atut. Potencjalny najemca musi także przedstawić zabezpieczenie w postaci gwarancji bankowej.

Każde centrum handlowe ma określony styl, koncepcję, a także grupę docelową. Firma musi więc jasno określić profil klienta do jakiego kieruje swoją ofertę, a właściciel lokalu zadecyduje, czy ta propozycja jest spójna z profilem obiektu. Wynajmując lokal w centrum handlowym należy też pamiętać, że jest to specyficzny, żywy organizm, który rządzi się swoimi prawami. Przedsiębiorców którzy chcą działać na jego terenie obowiązują ustalone zasady, takie jak godziny otwarcia i zamknięcia oraz wyznaczone z góry terminy dostaw towaru. Szczegóły współpracy reguluje już specjalna umowa. (mt)

Renata Kusznierska, DTZ
Renata Kusznierska, DTZ senior director, dyrektor działu powierzchnii handlowych, DTZ

Renata Kusznierska ma ponad 13-letnie doświadczenie w sektorze powierzchni handlowych. W DTZ pełni funkcję dyrektora zarządzającego na Polskę i Europę Środkowo-Wschodnią. DTZ zarządza w Polsce 22 obiektami handlowymi m.in. Centrum Handlowym Bemowo w Warszawie, Centrum Handlowym Panorama w Poznaniu i Parkiem Handlowym Zakopianka w Krakowie. Firma dostarcza usługi w zakresie doradztwa inwestycyjnego, pośrednictwa w wynajmie powierzchni, a także zarządzania nieruchomościami.