2014-04-22

Szybkie zakupy

Deweloperzy coraz częściej stawiają na mniejsze obiekty handlowe.

Szybkie zakupy Dennis Klein, prezes RED Real Estate Development

Jak wynika z najnowszego opracowania firmy doradczej Jones Lang LaSalle obecnie w trakcie budowy i rozbudowy jest 28 obiektów, które przyniosą 550 tys. m2 nowej powierzchni handlowej. Z analiz JLL wynika również, że nowe otwarcia zdominowane zostaną przez małe i średnie obiekty (aż 98 proc.). Pod względem lokalizacji będą to przede wszystkim wschodnie i północno-wschodnie województwa, województwo łódzkie oraz miasta liczące poniżej 100 tys. mieszkańców.

Wysokie nasycenie powierzchnią handlową, występujące głównie w dużych miastach (w 2013 roku około 70 proc. nowej powierzchni zostało dostarczone w głównych aglomeracjach – wynika z raportu DTZ na IV kw. 2013) powoduje, że deweloperzy szukają nowych, bardziej chłonnych lokalizacji lub wdrażają nowe koncepty handlowe, dostosowane do lokalnego rynku. Coraz częściej decydują się na inwestycje w mniejszych miastach, gdzie rynek powierzchni handlowej nie jest jeszcze nasycony i poziom popytu jest wysoki, lub wręcz są to obszary „dziewicze” pod względem obecności centrów handlowych.          

Innym, dającym się zaobserwować trendem odzwierciedlającym „walkę” deweloperów z nasyceniem powierzchnią handlową w dużych i średnich miastach, jest poszukiwanie i wdrażanie nowych, bardziej elastycznych konceptów handlowych, dopasowanych do lokalnej specyfiki miejsca i potrzeb zakupowych mieszkańców. Coraz częściej nie są to już wielkopowierzchniowe i wielofunkcyjne obiekty handlowe, które przyciągają klientów głównie w weekendy, zapewniając im zakupy i rozrywkę, a tym samym wymagające większej ilości czasu. Deweloperzy coraz częściej stawiają na znacznie mniejsze obiekty handlowe, typu convenience, które charakteryzują się dogodną lokalizacją wśród gęstej zabudowy mieszkaniowej, w pobliżu dobrze rozwiniętych szlaków komunikacyjnych. Są to obiekty, które oferują wygodny parking i przemyślaną ofertą dobraną w taki sposób, aby umożliwić klientom szybkie, codzienne zakupy bez konieczności szukania sklepów czy punktów usługowych rozrzuconych po całym osiedlu lub na obszernej powierzchni dużego centrum handlowego.  

Galeria Dębiec jest alternatywą dla wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. To przemyślana koncepcja, odpowiadająca na konkretne potrzeby, dopasowana do określonej grupy nabywczej i lokalizacji. Powstaje w okolicy o bardzo gęstej zabudowie mieszkalnej i w miejscu, gdzie nie ma bezpośredniej konkurencji w postaci innych, większych obiektów handlowych, co gwarantuje sukces tej inwestycji. (dw)

 

Dennis Klein, RED Real Estate Development
Dennis Klein, RED Real Estate Development Prezes, RED Real Estate Development

odpowiedzialny za budowę centrum Galeria Dębiec w Poznaniu