2014-04-23

Galeriowy plac budowy

Pod względem wielkości najmu powierzchni w centrach handlowych wznieśliśmy się ponad średnią europejską. A nowych inwestycji nie brak.

Galeriowy plac budowy Fot. Galeria Dębiec

Firma doradczaJones Lang LaSalle podała, że w I kw. 2014 roku wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu centrów handlowych w Polsce osiągnął 224 m2 / 1 tys. mieszkańców. Oznacza to, że przegoniliśmy europejską średnią, wynoszącą 191 m2 na tysiąc mieszkańców. Nie oznacza to wcale, że deweloperzy zrezygnują z kolejnych przedsięwzięć.

W tej chwili w trakcie budowy jest 28 obiektów handlowych, które przyniosą 550 tys. m2 nowej powierzchni handlowej. Eksperci JLL twierdzą, że lwia część (98 proc.) z tych inwestycji dotyczy małych i średnich galerii handlowych i jest ulokowana w głównej mierze we wschodnich i północno-wschodnich województwach.

- Charakteryzują się dogodną lokalizacją wśród gęstej zabudowy mieszkaniowej, w pobliżu dobrze rozwiniętych szlaków komunikacyjnych. Są to obiekty, które oferują wygodny parking i przemyślaną ofertą dobraną w taki sposób, aby umożliwić klientom szybkie, codzienne zakupy bez konieczności szukania sklepów czy punktów usługowych rozrzuconych po całym osiedlu lub na obszernej powierzchni dużego centrum handlowego – twierdzi Dennis Klein, prezes RED Real Estate Development.  

Deweloperzy rezygnują z wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, które przyciągają klientów głównie w weekendy jako centra rozrywki. Coraz częściej celują natomiast w sektor convenience, W całym kraju powstają nieduże, osiedlowe, śródmiejskie i lokalne centra handlowe, o powierzchni kilku tysięcy metrów kwadratowych, nastawione na zaspokajanie potrzeb zakupowych okolicznych mieszkańców. (gum)