Dla starszych klientów
Gemini Park Tychy tworzy pierwszy na Śląsku program aktywności skierowany do seniorów. Ma to być odpowiedź rynku retail na starzenie się polskiego społeczeństwa, a co za tym idzie konsumentów.
Gemini Park Tychy wzoruje się na rynku japońskim. Do tokijskiego centrum handlowego AEON Kasai klienci mający więcej niż 65 lat wchodzą już o godz. 7, czyli na długo przed jego otwarciem. Dnia nie zaczynają jednak od zakupów, ale od specjalnych ćwiczeń dla seniorów, odbywających się pod okiem trenera. To jedna z kilku atrakcji, jakie obiekt przygotowuje dla nich każdego dnia. Centrum handlowe całe swoje piętro poświęciło potrzebom osób starszych, oferując im m.in. rehabilitację, masaże, pokój aktywności z grami czy zadaszoną 180-metrową aleję służącą do porannych spacerów.
Z myślą o osobach starszych, od wczesnych godzin czynne są też kawiarnie, księgarnie i piekarnie. Wszystkie oferują rabaty. Co ciekawe, swoich starszych klientów galeria nie nazywa "seniorami". Przyjęło się natomiast określenie "asatomo", czyli "poranni przyjaciele".
Gemini Park dla seniorów
Chociaż polskim centrom handlowym pod tym względem wciąż daleko do japońskich, to coraz częściej zaczynają czerpać z tych doświadczeń. Tym bardziej, że polskie społeczeństwo starzeje się. Dziś już na 100 wnuczków przypada aż 112 dziadków - wynika z danych GUS.
Na wzór tokijskiej galerii z programem dla seniorów rusza właśnie Gemini Park Tychy. Przez 5 dni w tygodniu oferuje im różne bezpłatne atrakcje - od fitnessu, po koncerty i badania, a na rabatach kończąc.
- Na rynku handlowym obserwujemy dziś rosnącą rolę silver marketingu. Społeczeństwo się starzeje, a senior staje się klientem przyszłości, który coraz częściej znajduje się w centrum uwagi, także galerii handlowych - mówi Aleksandra Zawodzińska, dyrektor ds. marketingu i PR Gemini Park Tychy. - W efekcie, w najbliższych 5 latach będziemy obserwować znaczny wzrost aktywności wokół osób 60+. Na tym tle chcemy być pionierami i już dziś sięgamy po japońskie doświadczenia i rozwiązania "srebrnego" marketingu, budując wokół galerii społeczność, tak samo jak robią to centra chociażby w Tokio.
5 dni aktywności
Co konkretnie wymyśliła galeria? Co tydzień, od poniedziałku do piątku seniorzy mogą w niej skorzystać z oferty dla siebie. Co poniedziałek organizowane są koncerty muzyki klasycznej. We wtorki z kolei osoby 60 plus mogą korzystać ze specjalnych rabatów w sklepach. W środy organizowane są akcje profilaktyczne i bezpłatne badania, m.in. z Polsko-Amerykańskimi Klinikami Chorób Serca. W czwartek seniorzy uczestniczą w bezpłatnych zajęciach fitness. W piątki czekać będą na nich rabaty w kawiarniach i restauracjach. Wokół tych podstawowych atrakcji dzieje się także wiele dodatkowych. Seniorzy mają możliwość m.in. skorzystania z porad stylistów, kosmetologów, optometrystów. Organizowane są też dla nich spotkania się z popularnymi rówieśnikami, np. zwyciężczynią programu "Sanatorium Miłości".
Ekonomia i nie tylko
Zainteresowanie seniorami ze strony galerii handlowych ma podłoże nie tylko czysto ekonomiczne. Jak szacują eksperci, za 20 lat co czwarty Polak będzie po 60-ce. Wzrośnie więc udział seniorów w grupie konsumentów. Ponadto stale rośnie siła nabywcza tej grupy, uważanej za stabilną finansowo.
- Już dziś odsetek osób po 60-ce w społeczeństwie to liczba, której nie można zignorować, zarówno z handlowego jak i marketingowego punktu widzenia. Koniecznością jest w więc zmiana modelu myślenia. Działania muszą być coraz bardziej otwarte nie tylko na młodego klienta, rodzinę z dziećmi, ale także na tego najstarszego konsumenta, który zajmuje coraz większą przestrzeń na rynku – wyjaśnia Aleksandra Zawodzińska.
Stąd też coraz więcej działań w kierunku tej grupy. I to nie tylko z obszaru marketingu. Gemini Park już na etapie budowy w 2018 roku pomyślał o osobach starszych. Centrum tworząc swój system nawigacji zaprojektowało go właśnie z myślą o seniorach.
- Czcionka, rozmiar liter, ale także kolory i piktogramy zostały tak dobrane, aby były zrozumiałe dla osób starszych. To pozwala im na sprawniejsze poruszanie się po centrum handlowym, a tym samym odszukanie sklepu, kawiarni, toalety czy strefy wypoczynkowej - dodaje Zawodzińska.
Koniec ze stereotypem?
Zanim jednak silver marketing na dobre zagości w Polskich galeriach, tak jak ma to miejsce w Japonii, konieczne jest przełamanie krzywdzącego wizerunku starości i stereotypowego myślenia o seniorach. Udało się to już w Szwecji, Norwegii, Holandii i Niemczech, jest na to także szansa w Polsce.
- Przyjęło się patrzenie na seniorów przez pryzmat chorób, opieki i braku samodzielności. Tymczasem jest to grupa bardzo aktywna, chcąca uczestniczyć w życiu społecznym, szukająca dla siebie ofert handlowych i ofert czasu wolnego. Pod tym względem polscy seniorzy coraz bardziej przypominają chociażby niemieckich - uważa Aleksandra Zawodzińska. - Aktywność galerii handlowych na tym polu ma szansę wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Tym bardziej, że na rynku wciąż brakuje propozycji dla osób starszych. Fakt, że będą mogli połączyć to z zakupami jest dodatkowym atutem. Powód? Seniorzy to grupa często bez dodatkowych zobowiązań finansowych, a więc niezwykle otwarta na nowości i promocje.