2019-03-11

Dosyć wysp

Franczyzodawca Aromanti zrezygnował z otwierania wysp w centrach handlowych. Jaki musi być lokal na miejsce dobre do sprzedaży zapachów?

Dosyć wysp fot. Aromanti Zapachy & Emocje

Firma Aromanti zajmuje się importem oraz dystrybucją zapachów do wnętrz od 2009 roku. Oferuje świece zapachowe, dyfuzory, olejki, lampy zapachowe i wiele innych produktów zapachowych. Początkowo franczyzodawca proponował dwie opcje współpracy: otwarcie wyspy o metrażu ok. 7 m2 lub sklepu o powierzchni ok. 30 m2. Do 2013 roku w sieci Aromanti działał jeden tradycyjny sklep w Warszawie oraz 12 wysp w galeriach handlowych. Od kilku lat punkty w centrach handlowych były sukcesywnie zamykane, gdyż nie przynosiły oczekiwanych dochodów, a coraz większa ilość asortymentu przestała się mieścić na małej powierzchni. Aromanti postanowiło zbudować sieć tradycyjnych sklepów.

Nowy lokal Aromanti

Znalezienie lokalu sklep z zapachami należy do obowiązków franczyzobiorcy. Firma odradza jednak lokalizacje w centrach handlowych, gdyż przez wysoki czynsz, zyski właściciela będą mniejsze. Wyspy w ogóle nie są akceptowane. Średnia wielkość sklepu to około 35-40 m2. Lokal może być również nieco mniejszy – wtedy zostanie ograniczona liczba zapachów do sprzedaży.

– Najlepsza lokalizacja sklepu to miejsce przy ruchliwej ulicy, w dobrze skomunikowanym miejscu z parkingiem. Z doświadczenia wiemy, że klient zainteresowany zapachami trafi do nas dzięki reklamie w lokalnych mediach – mówi Krzysztof Plitnik, prezes firmy Aromanti.

Sklep w Warszawie jest zaaranżowany zgodnie ze wzorem, który marka stara się dostosować do nowych sklepów. Jednak nie narzuca konkretnego kształtu lokalu lub minimalnej powierzchni na witrynę sklepową. Franczyzodawca dopasowuje swoje standardy do nowego miejsca.

Koszty umeblowania lokalu ponosi franczyzodawca – zamawia meble na wymiar. Natomiast franczyzobiorca musi liczyć się z kosztami ewentualnego remontu lub odnowienia sklepu, wyposażeniem go w komputer, drukarkę, program do magazynowania oraz kasę fiskalną. Franczyzodawca dba o spójną komunikacją wizerunkową sklepów. Gwarantuje dostarczenie szyldu, ulotek, plakatów, katalogów.

Weronika Kupczyk dziennikarz