2018-09-13

Galerie nie odpuszczają

W Polsce wciąż przybywa centrów handlowych. Powstają nowe, stare się rozbudowują. Być może wkrótce czeka nas też spadek cen najmu.

Galerie nie odpuszczają Fot. Geminin Park Tychy

Firma Colliers International opublikowała raport, w którym podsumowała pierwsze półrocze 2018 na rynku centrów handlowych w największych polskich aglomeracjach. Uwzględniono w nim Warszawę, Wrocław, Kraków, Trójmiasto, Poznań, Szczecin, Łódź i konurbację górnośląską. W sumie działa tam 206 centrów handlowych, których łączna powierzchnia wyniosła 6,5 mln m2, co stanowi ponad połowę istniejącej w Polsce powierzchni handlowej, skupionej w galeriach.
Niezmiennie największymi rynkami pozostawały warszawski i górnośląski – znajduje się tam kolejno 48 (1,6 mln m2) i 46 (1,2 mln m2) centrów handlowych. A w ciągu najbliższego roku te liczby jeszcze wzrosną.
Jednak, jak wynika z raportu, to nie regiony należą do najbardziej nasyconych pod względem powierzchni. Najwyższe wartości odnotowane zostały we Wrocławiu (905 m2/1000 mieszkańców) i Poznaniu (863 m2/1000 mieszkańców).

Nowe obiekty i rozbudowy

Pierwsza połowa 2018 r. na rynkach handlowych aglomeracji to czas bardzo różnorodny – z jednej strony debiuty nowych centrów handlowych, z drugiej modernizacje, remonty i rekomercjalizacje. Największym otwartym obiektem było Forum Gdańsk, drugim co do wielkości – Gemini Park Tychy. Największymi budowanymi obecnie obiektami są Galeria Młociny w Warszawie i Galeria Libero w Katowicach — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku Colliers International.


Deweloperzy i właściciele centrów handlowych koncentrowali się również na rozbudowach i modernizacjach starszych obiektów. Przykładem takiej aktywności jest CH Janki (faza I), które zwiększyło swoją powierzchnię o prawie 10 tys. m2. Duża skala przebudowy dotyczy również warszawskich centrów Promenada i Blue City. Wśród rozbudów na uwagę zasługują także inwestycje w Morski PH w Gdańsku, CH Platan w Zabrzu i Atrium Targówek w Warszawie.

Rynek właściciela


W pierwszej połowie 2018 r. w najlepszych centrach handlowych wszystkich omawianych aglomeracji obserwowaliśmy wiele otwarć nowych sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych, a dostępność powierzchni na wynajem znacząco zmalała. – Rynek centrów handlowych w największych aglomeracjach pozostaje tzw. „rynkiem właściciela”, a średni współczynnik pustostanów nie przekracza 3,3 proc. Najwyższy poziom na koniec czerwca odnotowano w Poznaniu (5,1 proc.), a najniższy w Szczecinie (1,5 proc.) – dodaje  Katarzyna Michnikowska.
Na wielu rynkach współczynniki pustostanów znacząco spadły z uwagi na to, że udało się wynająć duże powierzchnie, zwolnione wcześniej przez sklepy z artykułami budowlanymi, spożywczymi czy kluby fitness. Jest to pochodna wydarzeń z ostatnich lat, tj. bankructwa popularnych sieci Alma i Praktiker oraz wycofania się z Polski klubów Jatomi Fitness.

Stabilne czynsze, większa elastyczność

Czynsze w największych aglomeracjach pozostają stabilne, z tendencją wzrostową za najlepsze lokale w pierwszorzędnych centrach handlowych. Najwyższe, za lokal o powierzchni 100-150 m2 z przeznaczeniem na modę, znajdujący się w najlepszym na rynku centrum handlowym, kształtują się średnio na poziomie 100-120 euro za m2 miesięcznie w Warszawie i 35-50 euro w pozostałych aglomeracjach.

Praktyką rynkową staje się większa elastyczność w warunkach najmu, szczególnie w przypadku obiektów drugorzędnych. Najemcom o strategicznym znaczeniu dla centrum oferowane są pakiety zachęt, takie jak partycypacja w kosztach aranżacji powierzchni, najem oparty jedynie o czynsz od obrotu, krótsze okresy najmu, czasowe obniżki czy zamrażanie kosztów eksploatacyjnych – mówi Katarzyna Michnikowska.


Zmiany w warunkach najmu w najbliższym czasie przynieść mogą nowe regulacje prawne, wprowadzone w Polsce w roku ubiegłym, w tym stopniowo implementowany zakaz niedzielnego handlu. Eksperci Colliers zwracają uwagę, że przy przedłużaniu umów należy spodziewać się fali renegocjacji kosztów najmu, związanej z raportowanym spadkiem obrotów najemców.

Monika Wojniak-Żyłowska
Monika Wojniak-Żyłowska dziennikarz, PROFIT system