2014-03-17

Małe miasta na celowniku

Deweloperzy stawiają na średnie i małe miasta. W tym roku powstanie tam kilka centrów handlowych o łącznej powierzchni 400 tys. mkw.

Małe miasta na celowniku Fot. sxc.hu

Nowe kierunki rozwoju na rynku zarządców centrów handlowych wynikają m.in. z sytuacji gospodarczej i zmiany polityki kredytowej banków, która spowodowała spadek podaży nowych inwestycji, szczególnie widoczny w latach 2008–2011. Miało to wpływ nie tylko na problemy w finansowaniu budowy centrów handlowych, ale także na sytuację najemców. Banki dokładnie weryfikowały finanse przedsiębiorców, którzy chcieli z kredytu sfinansować inwestycję w lokal. Dlatego dla wielu zarządców centrów handlowych atrakcyjni stali się także lokalni przedsiębiorcy, niezwiązani z żadną siecią handlową. Z jednej strony obiekt nie może pochwalić się prestiżowymi najemcami, z drugiej - jest mniej pustostanów.

 

W 2014 roku do użytku zostanie oddanych kilka nowych centrów handlowych, w tym Atrium Felicity w Lublinie (73 tys. GLA), Galeria Warmińska w Olsztynie (41 tys.), Galeria Amber w Kaliszu (33,5 tys.) i Galeria Bursztynowa w Ostrołęce (27 tys.). Wśród 10 największych obiektów, które powstaną w tym roku dominują centra zlokalizowane w miastach liczących poniżej 400 tys. mieszkańców. I nic dziwnego, w końcu prawie 60 proc. powierzchni handlowej znajduje się w ośmiu największych polskich miastach. Potwierdza to raport "Rynek powierzchni handlowych" opracowany przez firmę doradczą CBRE:

Mimo że obecnie obserwujemy dużą aktywność deweloperską w wielu lokalizacjach w kraju,to większość nowych centrów jest realizowana w miastach regionalnych, w których dostępna jest już dobrej jakości powierzchnia handlowa, a także w miastach małych, w których powstają pierwsze nowoczesne galerie handlowe - piszą autorzy raportu.

Obecnie notujemy wzrost zainteresowania inwestorów rynkiem nieruchomości w Polsce, co widać w szczególności na rynku nieruchomości handlowych, na którym w 2013 roku przybyło ponad 630 tys. m2 nowej powierzchni handlowej. W 2014 roku do użytku zostanie oddanych kilka nowych centrów handlowych, w tym Atrium Felicity w Lublinie (73 tys. GLA), Galeria Warmińska w Olsztynie (41 tys.), Galeria Amber w Kaliszu (33,5 tys.) i Galeria Bursztynowa w Ostrołęce (27 tys.). Wśród 10 największych obiektów, które powstaną w tym roku dominują centra zlokalizowane w miastach liczących poniżej 400 tys. mieszkańców. I nic dziwnego, w końcu prawie 60 proc. powierzchni handlowej znajduje się w ośmiu największych polskich miastach.

W 2014 roku szacunkowa powierzchnia handlowa, która zostanie udostępniona najemcom wynosi 400 tys. m2, podczas gdy w Niemczech będzie to 175 tys. m2. Zarządzanie polskimi centrami handlowymi ułatwia fakt, że właściciel obiektu jest zwykle jeden. W Hiszpanii galeria handlowa może należeć do nawet 100-150 firm. W najbliższych latach nad Wisłą będzie nadal dostrzegany trend polegający na powstawaniu centrów handlowych w miastach do 100 tys. mieszkańców. Takich miast jest w Polsce ok. 40 – mówi Patrick Delcol, prezes Polskiej Rady Centrów Handlowych. (dw)