2018-03-09

Zdrowie wymaga miejsca

Pojawiające się na rynku nowe modele działalności biznesowej, a także zwiększająca się rola promocji w Internecie mają wpływ na sposób wyboru nieruchomości. Tak jest np. w branży medycznej.

Zdrowie wymaga miejsca Fot. Unidevelopment

Wybór lokalu usługowo-handlowego jest wieloetapowym, kluczowym procesem, który w dużej mierze rzutuje na powodzenie działalności gospodarczej.  Na stwierdzenie „lokalizacja jest najważniejsza” należy dodatkowo spojrzeć poprzez pryzmat planowanej działalności oraz trendy, które towarzyszą konkretnej branży.

Wymagania dotyczące lokali usługowych różnią się od tych, które niezbędne są dla przestrzeni handlowych. Mały sklep spożywczy, czy piekarnia, nastawione będą zawsze na ruch pieszy, gdyż ich ekspozycja jest kluczowa dla uzyskania dużego obrotu. W przypadku wielu placówek usługowych dostępność „z ulicy”  nie jest kwestią najważniejszą. Przyczynił się do tego m.in. rozwój marketingu internetowego. Dzisiaj usługodawcy szuka się zupełnie inaczej niż 10 lat temu. 

Zmianę w sposobach dotarcia do świadomości konsumenta możemy obserwować na przykładzie wielu usług – w tym m.in. prywatnej opieki medycznej, czy salonów kosmetycznych. Dzisiaj to pacjent wybiera lekarza – kieruje się on często opiniami internautów, czy poleceniem znajomych – rzadko kiedy trafia do przychodni z przypadku. Dlatego też, planując zakup lub wynajem lokalu np. na gabinet medyczny, czy kosmetyczny, można wybrać przestrzeń usługową na pierwszym piętrze budynku, lub w pewnym oddaleniu od ciągu pieszego. Tym bardziej, że wiązać się to może ze znacznymi oszczędnościami oraz bardziej odpowiadać charakterowi prowadzonej działalności.

Wybór lokalu nieposiadającego szczególnie mocnej ekspozycji, do którego dostęp ma bardziej kameralny charakter, może odpowiadać wielu rodzajom usług. Chodzi w szczególności o działalność wymagającą zapewnienia klientom poczucia prywatności i spokoju. Przykładem w tym przypadku są zdecydowanie różnego rodzaju świadczenia medyczne.

W przypadku specjalistycznych usług, dogodność lokalizacji należy rozpatrywać w szczególny sposób. Dla klienta, który do danego specjalisty często dojeżdża z innej części miasta, ważny będzie nie tylko duży parking czy dostęp do komunikacji miejskiej, ale także dostępność w pobliżu określonych świadczeń, korespondujących z daną działalnością.

Na przykładzie zapytań dotyczących naszego Osiedla Gama na Targówku wiemy, że dla osób poszukujących lokalu na potrzeby prowadzenia prywatnej praktyki lekarskiej, ważne jest np. sąsiedztwo Mazowieckiego Szpitala Bródnowskiego. Wynika to z faktu, że taka lokalizacja jest łatwo rozpoznawalna i dogodna dla pacjenta. Potencjalni najemcy  zainteresowani lokalami w tej inwestycji, mogą tu z powodzeniem oferować dodatkowe świadczenia potrzebne podczas leczenia. Poszukiwanie nieruchomości powinno obejmować więc również przegląd istniejących w danej lokalizacji instytucji, czy usług mogących przyciągnąć klientów o podobnym profilu. 

 Zachodzące na rynku medycznym zmiany, w tym nowe modele biznesowe, wpływają na charakter poszukiwanego lokalu. W swojej pracy stykam się także z nowym trendem: otrzymujemy pytania od osób poszukujących lokali, w których mogliby stworzyć infrastrukturę z gabinetami medycznymi na wynajem. Mają oni w planach wyposażyć, a następnie udostępniać przestrzenie do użytku krótkoterminowego – na dni lub godziny. Można by określić to jako lekarski coworking. Jestem ciekaw, czy ten sposób pracy rzeczywiście się spopularyzuje.

Zmiany na rynku powodują, że najemcy, poszukując miejsca, w którym będą prowadzili działalność, powinni brać pod uwagę wiele nowych aspektów. Elastyczne podejście i świadomość dynamicznie ewoluującego otoczenia może pozwolić im zoptymalizować koszty i łatwiej przyciągnąć potencjalnych klientów. Na przykładzie lekarzy specjalistów widać, że w przyszłości, aby samemu świadczyć usługi w ramach prywatnej praktyki, coraz częściej nie będą musieli mieć nawet własnego gabinetu. Jeszcze bardziej niezbędne staną się natomiast  dobre opinie wśród pacjentów i obecność w świecie wirtualnym. 

Piotr Pietrzak, Unidevelopment
Piotr Pietrzak, Unidevelopment Kierownik ds. Ekspansji, Unidevelopment

Piotr Pietrzak jest kierownikiem ds. ekspansji w Unidevelopment. Firma jest deweloperem o wieloletnim doświadczeniu i ugruntowanej pozycji na rynku budownictwa mieszkaniowego Warszawy i Poznania. Posiada również doświadczenie w realizacji powierzchni komercyjnych. Unidevelopment należy do notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie Grupy Unibep. Jest także członkiem Polskiego Związku Firm Deweloperskich.