2018-01-18

Rok w galeriach

W ubiegłym roku w Polsce zadebiutowało 20 zagranicznych marek. Do użytku oddano ponad 330 tys. m kw. powierzchni w centrach handlowych.

Rok w galeriach Fot. Galeria Północna

Firma doradcza JLL podsumowała najważniejsze wydarzenia na rynku nieruchomości handlowych w Polsce w 2017 r. Z jej raportu wynika, że całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w nad Wisłą wynosi obecnie 13,8 mln m2, z czego najwięcej stanowią centra handlowe – 408 galerii oferuje łącznie blisko 9,8 mln m2. Pozostałe formaty to parki handlowe i wolnostojące obiekty handlowe oraz centra wyprzedażowe.

Na przestrzeni całego roku na rynku handlowym w Polsce przybyło 466 tys. m2 powierzchni we wszystkich tych formatach. Najwięcej, bo 331 tys. powstało w ramach centrów handlowych, co jest wynikiem porównywalnym z 2016 rokiem. Nowa podaż oddana do użytku w 2017 r. w ramach galerii skoncentrowała się w największych aglomeracjach. I ten trend będzie utrzymany w najbliższym czasie – komentuje Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych, JLL.

Ostatni kwartał był najbardziej aktywnym w 2017 r. Otwarto pięć nowych centrów handlowych, a cztery kolejne zostały rozbudowane. Największe zakończone w minionym roku inwestycje to Galeria Pólnocna w Warszawie, Wroclawia i skende Shopping w Lublinie. W efekcie poziom nasycenia powierzchnią handlową w Polsce wzrósł do 255 m2 na tysiąc mieszkańców, jednak wciąż utrzymuje się poniżej średniej dla Europy Zachodniej. W 2018 roku na rynek trafić może kolejne 361 tys. m2 w ramach centrów handlowych, prawie wszystkie projekty są już w budowie. Największe inwestycje w fazie realizacji to warszawska Galeria Młociny, Forum Gdańsk i Galeria Libero w Katowicach.


Nowe marki


W ubiegłym roku działalność w Polsce rozpoczęło 20 zagranicznych marek z 12 różnych krajów, czyli o trzy więcej niż rok wcześniej.

Dowodzi to, że Polska pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla najemców. Co ciekawe, nowe marki reprezentują w większości segment średni i wysoki, co świadczy o tym, że sieci dostrzegają potencjał zakupowy oraz zapotrzebowanie wśród polskich konsumentów na towary wyższej jakości – podsumowuje Anna Wysocka.

Najgłośniejsze debiuty minionego roku to otwarcie sklepu z pełną ofertą amerykańskiej marki Victoria’s Secret w Arkadii, wejście do Polski brytyjskiego sklepu z zabawkami Hamley’s oraz premiery rosyjskich marek modowych z grupy Melon: Befree, Zarina, Love Republic w Galerii Północnej, a także uruchomienie hiszpańskiej Sfery w centrum Wroclavia.
Czynsze “prime”, które dotyczą najlepszych lokali handlowych o powierzchni 100 m2, przeznaczonych dla branży moda i dodatki, zlokalizowanych w wiodących centrach, są tradycyjnie najwyższe w Warszawie (do 130 euro za m2 miesięcznie). Stawki na pozostałych głównych rynkach znajdują się na poziomie od 45 do 60 euro.

Monika Wojniak-Żyłowska
Monika Wojniak-Żyłowska dziennikarz, PROFIT system