2018-01-11

Lokale usługowe w Warszawie

Na sukces biznesu składa się wiele czynników. Jednym z ważniejszych jest miejsce, w którym zdecydujemy się na prowadzenie działalności. Na co należy zwrócić uwagę przy jego wyborze?

Lokale usługowe w Warszawie fot. Dom Development

Lokal usługowy - czym się kierować przy wyborze?

Planując otwarcie stacjonarnego sklepu, w zależności od budżetu, którym dysponujemy należy podjąć decyzję czy zamierzamy kupić czy wynająć lokal. Biorąc pod uwagę opcję kupna możemy oczywiście posiłkować się kredytem hipotecznym. Nie wszystkie banki oferują jednak pożyczki na lokale usługowe, a warunki, w tym oczekiwana wysokość wkładu własnego, różnią się od kredytu zaciąganego na mieszkanie.

W przeciwieństwie do nieruchomości mieszkaniowej, jako właściciel lokalu usługowego możemy ubiegać się o zwrot podatku VAT. To wartość 23% wartości zakupionej nieruchomości, czyli różnica pomiędzy kwotą brutto a netto.

Warto zawęzić obszar poszukiwania i wcześniej podjąć decyzję czy interesujemy się ulicami, centrami handlowymi czy osiedlami mieszkaniowymi. Pomocne również będzie wskazanie obszaru terytorialnego w postaci określenia np. konkretnej dzielnicy w danym mieście.

1. Lokalizacja

Galerie handlowe generują duży przepływ ludzi i jest to rozwiązanie często wybierane przez sieciowych najemców. Ta opcja nie pozwoli jednak na zakup lokalu i często umowa najmu obwarowana jest bardzo restrykcyjnymi zapisami, które ograniczają najemcom elastyczność.

Alternatywnym rozwiązaniem są lokale znajdujące się w parterach budynków mieszkaniowych i wydaje się to być częstszy wybór najemców niesieciowych. Nowo powstające osiedla w naturalny sposób generują potencjalnych klientów. Tego rodzaju zabudowa jest często etapowana przez deweloperów, przez co dany lokal zyskuje na atrakcyjności wraz z oddawaniem do użytkowania kolejnych faz osiedla.

Dobór samego lokalu w obrębie osiedla często jest również nie bez znaczenia. Warto przyjrzeć się lub przewidzieć (jeśli osiedle jest na etapie projektowania), w którym miejscu przebiegają lub będą przebiegać szlaki komunikacyjne. Każdy przechodzący obok lokalu pieszy, to potencjalny klient, który jest na wagę złota.

2. Powierzchnia

Wielkość lokalu to jedno z podstawowych kryteriów, które warunkuje rodzaj prowadzonej działalności. Lokal o wielkości 25 m2 świetnie nada się na kiosk czy salon paznokci, ale w takiej wielkości lokalu trudno będzie stworzyć drogerię czy piekarnię. Warto wybiec odrobinę w przyszłość. Inwestycja w lokal to długoterminowe zobowiązanie, więc dobrze na wczesnym etapie uwzględnić potrzeby związanie z rozwojem firmy. Często to niełatwe zadanie, bo rozwój, tym samym opcja powiększenia uzależniona będzie od przyszłych sukcesów w danej lokalizacji.

3. Cena

To nie tylko koszt związany z czynszem za m2. Najczęściej do tej kwoty trzeba doliczyć opłaty administracyjne, związane z utrzymaniem lokalu, jak m.in odśnieżanie, koszty wywozu śmieci czy opłaty za zarządzanie nieruchomością. Dodatkowym kosztem są media, które rozliczane są indywidualnie na podstawie liczników. Remont lokalu również stanowi najczęściej wydatek dla najemcy.

Porównując oferty najmu warto upewnić się, co stanowi składową czynszu i czy na pewno bierzemy pod uwagę te same wartości.

4. Konkurencja

Można by wyjść z założenia, że brak innych operatorów w sąsiedztwie jest dobrym rozwiązaniem. Na pewno otwarcie bezpośredniej konkurencji w pobliżu ograniczy sprzedaż, bo klienci dokonają wyboru pomiędzy jednym ze sklepów. Jednak nie musi być to sytuacja patowa. Z pewnością trzeba być otwartym na zachodzące zmiany w otoczeniu, może jednak okazać się, że dojdzie do zjawiska synergii i dzięki nowej konkurencji, uda stworzyć się lokalne centrum zakupowe, dzięki czemu całościowo zwiększy się liczba potencjalnych klientów, którzy lubią mieć możliwość dokonywania wyboru. Chętniej wówczas odwiedzą takie miejsce niż sklep bez konkurencji, który sam w sobie musi stworzyć destynację.

Przykładem w centrach handlowych są sklepy oferujące np. męskie garnitury. Są one zazwyczaj zlokalizowane obok siebie i uzależniają swoje funkcjonowanie od konkurencji. Mężczyźni stanowią grupę zakupową, która oczekuje możliwości wyboru, bez konieczności chodzenia i szukania. Jeśli nie uda im dobrać asortymentu w danej lokalizacji, chcą bezproblemowo mieć możliwość zakupu w sklepie w pobliżu.

Nasze społeczeństwo nie tylko coraz więcej konsumuje, ale również robi się coraz bardziej wymagające w kwestiach zakupowych.

5. Strefa zasięgu

W przypadku lokali na osiedlach mieszkaniowych warto zwrócić uwagę na liczbę przyszłych mieszkańców danej inwestycji oraz bezpośrednie sąsiedztwo istniejącej już zabudowy. To najczęściej nasi główni odbiorcy oferowanych usług w parterach budynków. W zależności od rodzaju działalności warto próbować wyjść poza określoną strefę. Może się to udać jeśli nasze usługi będą lepsze od innych.

Nie bez znaczenia jest jakość oferowanego produktu, odpowiedni marketing, podejście pracowników, aranżacja sklepu a nawet atrakcyjność witryny, która może zapraszać lub zniechęcać do odwiedzania sklepu.


Lokal usługowy od Dom Development i związane z tym korzyści

Dom Development jest liderem rynku mieszkaniowego w Polsce, który specjalizuje się nie tylko w nieruchomościach mieszkaniowych, lecz także usługowo-handlowych. Korzystając z ofert tego dewelopera możemy wiele zyskać.

Szeroki wybór lokali pozwala na dopasowanie nieruchomości pod działalność biznesową, którą chcemy realizować. Oferowane lokale usytuowane są w osiedlach mieszkaniowych oraz w ważnych punktach przestrzeni miejskiej.

Dział kredytów hipotecznych oferuje nowe oferty bankowe na zakup lokali usługowych dopasowane do oczekiwań klientów.

Zakup nieruchomości często niesie ze sobą ryzyko, które w przypadku współpracy z Dom Development nie istnieje. Ten deweloper, istniejący na rynku nieruchomości od 22 lat, to stabilność i gwarancja bezpieczeństwa oraz doskonała lokata kapitału.

Ceny lokali usługowych zaczynają się już od 6200 zł/m2 netto.

Dom Development to gwarancja najwyższej jakości i aż 90 tys. zadowolonych klientów.

Dom Development - lokale usługowe

Lokale usługowe w ofercie Dom Development:

OSIEDLE WILNO, Warszawa – Targówek, ul. Wierna 24

OSIEDLE SASKA, Warszawa - Praga Południe, ul. Bora-Komorowskiego 56

OSIEDLE MODERNA, Warszawa - Targówek, ul. Głębocka 9

ŻOLIBORZ ARTYSTYCZNY, Warszawa – Żoliborz, Plac Czesława Niemena 1

WŁODARZEWSKA 30, Warszawa – Ochota, ul. Włodarzewska 30

Katarzyna Kropiwnicka