2018-01-10

Galerie rosną w siłę

Powierzchni handlowej będzie przybywać, ale wolniej niż dotychczas.

Galerie rosną w siłę Magdalena Sadal

Całkowita podaż nowej powierzchni handlowej w kończącym się 2017 roku wyniosła 426 tys. m2. Wartość ta jest 9 proc. niższa od podaży poprzedniego roku i aż o jedną czwartą niższa od średniej rocznej podaży w poprzednich pięciu latach. Co prawda dynamika wzrostu powierzchni handlowej w ostatnich dwóch latach zmniejszyła się do poziomu 3 proc., podczas gdy w okresie pięciu poprzednich lat średnie tempo rocznego przyrostu nowej powierzchni handlowej wynosiło ok. 6 proc., jednak w tym samym czasie odnotowano dynamiczny wzrost sprzedaży detalicznej, po ok. 6 proc. rocznie, co jest znacznym przyspieszeniem w porównaniu ze średnią z poprzednich pięciu lat wynoszącą ok. 3 proc.

Powolne wyhamowywanie tempa przyrostu nowej powierzchni z równoległym trendem dynamicznego wzrostu sprzedaży detalicznej świadczy o stabilnym rozwoju rynku powierzchni handlowych, na którym coraz większe znaczenie będą miały inwestycje w jakość powierzchni handlowej, ofertę poszczególnych obiektów, ciągłe podnoszenie jakości usług i tzw. shopping experience.

W 2017 roku byliśmy świadkami debiutu około 30 nowych marek i konceptów handlowych. Swoje pierwsze sklepy w Polsce otworzyły sieci modowe rosyjskiej grupy Melon Fashion: Zarina, BeFree i Love Republic, hiszpańska Sfera i rumuńska Nissa czy długo oczekiwany brytyjski Hamleys, reprezentujący branżę zabawek dla dzieci. Również branża gastronomiczna wzbogaciła się o nowe marki, np.: Max Burger, Blue Frog, Black Burger, Fabryka Pizzy oraz Papa John’s Pizza. Mole Mole, który jest nowym formatem Grupy Empik, w ciągu kilku miesięcy od debiutu w połowie roku, otworzył już 20 sklepów, a debiutant rynkowy z 2016 r. Homla ma już sieć 12 salonów i planuje kilkadziesiąt kolejnych. Nowością na rynku są także otwarcia sklepów stacjonarnych przez firmy handlowe do tej pory działające w kanale on-line, np. internetowa perfumeria iPerfumy.pl otworzyła swój pierwszy regularny sklep w Posnanii, a potem w Bonarka City Center w Krakowie, a jeden z największych w Polsce sklepów e-commerce, specjalizujący się w sprzedaży obuwia i akcesoriów e-obuwie otworzył swój pierwszy sklep w Focus Mall w Zielonej Górze i planuje kolejne otwarcia.

W tym samym czasie kilka sieci wycofało się z Polski, zamykając swoje sklepy, m.in. Praktiker, Marks & Spencer, Dorothy Perkins, Stenders, Springfield. W 2017 roku działalność handlową zakończyła również sieć polskich delikatesów Alma, której lokalizacje zostały szybko przejęte przez konkurentów branżowych, m.in. przez sklepy sieci Carrefour, Piotr i Paweł, ale także Biedronka i Lidl, które ciągle dynamicznie rozwijają swoje sieci sprzedaży.

Mimo ciągle wysokiej aktywności deweloperów nieruchomości handlowych w najbliższej przyszłości spodziewamy się dalszego spadku tempa przyrostu nowej powierzchni handlowej. Natomiast większego znaczenia nabiorą zmiany jakościowe istniejących już obiektów, w postaci modernizacji i przebudów oraz dopasowywania oferty do wciąż rosnących oczekiwań klientów.

Magdalena Sadal, Cresa Polska
Magdalena Sadal, Cresa Polska Dyrektor Działu Badań i Doradztwa Branży Handlowej, Cresa Polska

Magdalena Sadal jest dyrektorem Działu Badań i Doradztwa Branży Handlowej w firmie Cresa Polska. Wcześniej pracowała m.in. w Cushman&Wakefield oraz w Tesco Polska jako kierownik ds. analiz lokalizacji.