2017-12-01

Stolica galeriami stoi

Warszawa to niekwestionowana stolica handlu – we wszystkich centrach handlowych jest tu już 1,5 mln m kw. powierzchni. I będzie więcej.

Stolica galeriami stoi Fot. Galeria Północna

Według najnowszego raportu firmy CBRE – „Rynek Nieruchomości Handlowych w Warszawie, III kw. 2017”- podaż powierzchni handlowej w aglomeracji warszawskiej wynosi obecnie 1,5 mln m2 w 47 centrach handlowych. Najnowszy obiekt – Galeria Północna wzbogaciła rynek o 64 tys. m2, a w budowie znajduje się kolejne 170 tys. Warszawa jest bez wątpienia największym i najbardziej rozwiniętym rynkiem w Polsce, a mimo to wciąż najbardziej atrakcyjnym. Aż 30 proc. budowanej obecnie w kraju powierzchni handlowej powstaje w stolicy.

Wysokie nasycenie powierzchnią handlową i duża konkurencja na rynku skłania też deweloperów do przejścia z podejścia ilościowego w stronę jakościowego – co oznacza coraz częstsze przebudowy, rozbudowy i modernizacje, mające na celu odświeżenie wyglądu oraz oferty galerii. Coraz bardziej atrakcyjne stają się obiekty typu mixed-use, łączące w sobie wiele funkcji: handlową, biurową, mieszkaniową, hotelową. Eksperci CBRE prognozują, że w 2018 roku zostanie oddanych do użytku pięć nowych obiektów handlowych i dwie rozbudowy, łącznie oferujące 95 tys. m2. Wśród nich, cztery to projekty wielofunkcyjne z rozbudowaną ofertą handlową: CEDET, Koneser , EC Powiśle oraz Galeria Rondo Wiatraczna.

Centra handlowe to nadal miejsce, które wybierają na swój polski debiut międzynarodowe marki. Przy okazji otwarcia Galerii Północnej swoje pierwsze sklepy w Polsce otworzyły np. Hamleys, Newbie, 4Faces, Go Sneakers, Homla, Zarina oraz Love Republic.

Poza ofertą centrów handlowych, również warszawskie ulice handlowe stopniowo wzmacniają swoją pozycję. Ich rozwój obiera jednak inny kurs niż oczekiwano -– zamiast spodziewanego rosnącego odsetka najemców z sektora modowego i marek luksusowych – swoją pozycję umacnia sektor gastronomiczny. Aż 35 proc. lokali przy ulicach handlowych to najemcy z branży gastronomicznej. Wprawdzie marki modowe wciąż wykazują zainteresowanie takimi lokalizacjami, ale problemem pozostają bariery związane z rozwojem i zarządzaniem tymiż ulicami.

Mimo dużego poziomu nasycenia, popyt na rynku polskim jest wciąż wyższy niż podaż. Zainteresowanie marek międzynarodowych Warszawą rośnie, a sieci obecne już na rynku wykazują coraz większą skłonność do inwestowania w swoje sklepy. Najemcy rozwijają ofertę, testują nowe koncepty, zmieniają wystrój sklepów, szukają możliwości powiększenia zajmowanych powierzchni. Coraz więcej działań prowadzonych jest w celu odpowiedniego połączenia oferty w sklepach stacjonarnych z ofertą online – tak, by klienci mieli pełen komfort w robieniu zakupów – mówi  Magdalena Frątczak, starszy dyrektor, Advisory & Transaction Services, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych, CBRE.

Stawki czynszu za najbardziej atrakcyjne powierzchnie handlowe w Warszawie utrzymują się na stałym poziomie. Najwyższe stawki wynoszą 90-120 euro za m2 miesięcznie. Eksperci CBRE nie przewidują w najbliższym czasie dużych zmian w tym zakresie.

Monika Wojniak-Żyłowska
Monika Wojniak-Żyłowska dzienniakrz, PROFIT system