2017-11-28

Jak wybrać lokal na biznes?

Wybór właściwego lokalu na biznesu nie jest rzeczą łatwą. Trzeba dokładnie przeanalizować ofertę rynku i wybrać taki lokal, który ma optymalną dla nas lokalizację, wygląd, jakość, metraż, a przede wszystkim cenę. A co najważniejsze, czy w przyszłości wygeneruje korzystny dochód.

Jak wybrać lokal na biznes? fot. Arena Apartaments

Gdy kupujemy lokal handlowy bądź usługowy pod własną działalność, cel jest oczywisty – zarobek. Właściwie dobrany obiekt, jego wygląd i położenie, wpływa na indywidualną ocenę klientów, ich napływ, a dodatkowo buduje pozytywny wizerunek biznesu w otoczeniu. Co tak naprawdę decyduje o atrakcyjności lokalu handlowo-usługowego? Co ostatecznie wpływa na decyzję o zakupie? Spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie.

Kiedy pada decyzja – to ten lokal?

Gdy myślimy o zakupie nowego lokalu, naszym celem jest jedno – udany biznes. Oceniając miejsce, w którym chcemy go prowadzić, patrzymy przez pryzmat zarobku, jaki może przynieść. Na co w szczególności zwrócić uwagę?

1. Lokalizacja – to kluczowy składnik sukcesu. Warto na wstępnie zastanowić się, czy lepiej mieć lokal w samym centrum miasta, na tzw. blokowisku czy na osiedlu domków jednorodzinnych. Wszystko zależy od rodzaju prowadzonego biznesu, ale może zadecydować o jego powodzeniu. Duży przepływ aut i ludzi w danej okolicy przyciągnie klientów.

2. Wygląd – lokal z dużymi witrynami na parterze budynku? Koniecznie! Dzięki temu mamy dostęp do światła dziennego, możemy dobrze wyeksponować ofertę, a klienci mogą do nas trafić bezpośrednio „z ulicy”. Metraż lokalu zależy od prowadzonej działalności, liczby klientów i pracowników, ale za to funkcjonalność pomieszczeń jest bardzo ważnym elementem. Natomiast umiejscowienie w nowoczesnym budynku czyni go bardziej atrakcyjnym.

3. Jakość – wysoki standard wykończenia świadczy dobrej klasy materiałami o niskim stopniu eksploatacji służyć będzie latami.   

4. Komunikacja – ten składnik dobrze funkcjonującego biznesu również zależy od branży, ale warto zainwestować w lokal, do którego bardzo łatwo trafić, jest przy głównym ciągu komunikacyjnym, z licznymi przystankami autobusowymi i tramwajowymi w najbliższej okolicy oraz dostępnym parkingiem.

5. Cena – to jest decydujący czynnik. Na jej wysokość w zasadzie wpływają wszystkie powyższe wytyczne. Standard wykończenia, architektura czy położenie określają wartość lokalu.

Poza jakością, nowoczesnym designem, ciekawym układem pomieszczeń i funkcjonalnym rozwiązaniom, cena odgrywa kluczową rolę przy podejmowaniu decyzji – mówi Maciej Duda, prezes zarządu Duda Development. – Np. nasza ostatnia inwestycja, Arena Apartments ma bardzo dobrą lokalizację i wysoki standard,  a mimo to nasze lokale sprzedajemy w cenie już od 5,5 tys. zł netto/m2. Bo dla nas najważniejszy jest klient i jego potrzeby. Biznes, który chce prowadzić w naszej inwestycji ma przynieść dochód, rozwój i zadowolenie. Bo lokal wart jest tyle, ile korzyści przyniesie przyszłemu właścicielowi. – dodaje.

Zakup lokalu pod własną działalność wiele osób określi jako ryzyko. Przed podjęciem ostatecznej decyzji koniecznie trzeba przeanalizować ruch przed lokalem, jego atrakcyjność, dostępność, konkurencję.

X

Anna Smolińska
Anna Smolińska dziennikarz