2017-09-21

Supermarket bez kas?

Carrefour Polska jako pierwsza sieć handlowa w Polsce uruchamia dla klientów test nowej usługi „Scan&Go”. Umożliwia ona skanowanie produktów za pomocą telefonu i mobilną płatność za zakupy.

Supermarket bez kas? Fot. Carrefour Polska

Wdrożenie usługi samodzielnego skanowania i płatności mobilnych w przyszłości ograniczy kolejki przy kasach i przyspieszy czas obsługi klientów. Rozwiązanie „Scan&Go” jest obecnie dostępna w supermarkecie Carrefour na ul. Światowida 18 w Warszawie oraz w hipermarkecie Carrefour w Galerii Północnej w Warszawie. Wkrótce usługa zostanie wdrożona w kolejnych warszawskich sklepach, a docelowo ma być dostępna we wszystkich placówkach sieci w Polsce.

Aby skorzystać z usługi „Scan&Go” klient potrzebuje smartfona z systemem operacyjnym Android 4.4 albo iOS 8, lub ich nowszymi wersjami, i zainstalowaną najnowszą wersją aplikacji „Mój Carrefour”. Po wybraniu odpowiedniej opcji z rozwijanego menu bocznego można przystąpić do skanowania kodów kreskowych produktów za pomocą kamery w telefonie. Zeskanowane produkty są automatycznie dodawane do wirtualnego koszyka, a wartość zakupów jest sumowana. Dzięki na bieżąco wyświetlanej łącznej wartości zakupów klient ma pełną kontrolę nad sumą, którą zapłaci przy kasie.

Po zeskanowaniu wszystkich produktów należy podejść do kasy i zapłacić za zakupy w preferowany sposób: gotówką, kartą lub mobilnie z wykorzystaniem portfela elektronicznego Masterpass. W tym przypadku należy okazać w kasie kod, który generuje aplikacja po kliknięciu przez użytkownika przycisku „Zakończ zakupy”. Weryfikacja zeskanowanych wcześniej towarów odbywa się na podstawie algorytmu, dlatego klienci mogą być poproszeni o wyłożenie wybranych produktów na taśmę kasową. Możliwe jest również skorzystanie z płatności mobilnej jedynie do zapłacenia za zakupy, bez samodzielnego skanowania produktów. W takim przypadku skompletowane produkty skanuje kasjer. W przyszłości możliwa będzie opcja dokonania płatności mobilnej poza tradycyjną kasą.

Już ponad 1/3 Polaków zdarza się kupować oraz płacić mobilnie, czyli za pomocą smartfona lub tabletu. To oczywiste, że wraz z rozwojem rynku technologii mobilnych i zasilaniem naszej bazy konsumentów młodymi klientami – ten odsetek będzie rósł – mówi Marcin Olech, dyrektor marketingu, usług i technologii cyfrowych w Carrefour Polska. – Dzięki „Scan&Go” chcemy zagwarantować im, że mogą odwiedzić sklep Carrefour i zrobić oraz zapłacić za zakupy tak jak chcą. Szybko i bezpiecznie.

Płatności mobilne w ramach aplikacji „Mój Carrefour” są aktualnie oparte na portfelu elektronicznym Masterpass od Mastercard. Umożliwia on dodanie karty płatniczej do tego portfela i realizację płatności w sklepach Carrefour na podstawie ustalonego podczas rejestracji do portfela kodu PIN. Obecnie usługa umożliwia skorzystanie z kart Mastercard wszystkich banków-wydawców w Polsce, a w najbliższym czasie akceptowane będą również inne karty płatnicze i pozostałe portfele bankowe podłączone do usługi Masterpass.

Automatyczne rozwiązania zakupowe zyskują w naszym kraju na popularności z dwóch głównych powodów: nie lubimy tracić czasu w kolejkach, a także przyzwyczailiśmy się już do wygodnych i szybkich płatności bezgotówkowych. Jak wynika z naszych ostatnich badań, ponad 60 proc. polskich konsumentów uważa, że gdyby wszyscy płacili bezgotówkowo, kolejki byłyby krótsze. Polacy jednocześnie wyrażają swoją otwartość na innowacyjne rozwiązania w handlu, które czynią proces zakupów i płatności jeszcze prostszym. Rozwiązanie „Scan&Go”, powiązane z portfelem cyfrowym Masterpass, jest odpowiedzią na oczekiwania klientów i liczymy, że spotka się z ich pozytywnym przyjęciem – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

„Scan&Go” to kolejna usługa, która rozbudowuje aplikację mobilną „Mój Carrefour”. Jej podstawową funkcją jest  program lojalnościowy, dzięki któremu użytkownicy mogą korzystać z unikalnych kuponów zniżkowych nawet do -50 proc. na zakupy w hipermarketach i supermarketach Carrefour. Do aplikacji można również przenieść posiadaną plastikową kartę lojalnościową (kartę Rodzinka lub kartę Seniora) i korzystać z jej benefitów.

Wdrożenie „Scan&Go” jest częścią strategii omnikanałowej przyjętej przez Carrefour Polska na ten rok. Sieć dąży do zapewnienia klientom wysokiej jakości usług i przyjemnych zakupów we wszystkich kanałach i formatach sprzedaży. Nowe, innowacyjne rozwiązania pomogą w wyprzedzeniu zmieniających się potrzeb konsumentów i zapewnią przewagę konkurencyjną na rynku handlu.

Grzegorz Morawski
Grzegorz Morawski dziennikarz, PROFIT system