2017-08-08

Franczyzobiorcy szturmują galerie

W centrach handlowych franczyzobiorcy osiągają bardzo dobre wyniki odwiedzalności oraz obroty, a z drugiej strony podnoszą wartość tenant mixu obiektów. Ich rola jest nie do przecenienia.

Franczyzobiorcy szturmują galerie Fot. Gemini Park Tychy

Popularność franczyzy w Polsce rośnie. Od 2005 do 2016 roku liczba placówek działających w systemie franczyzowym w kraju zwiększyła się ponad trzykrotnie – z 20,6 tys. do około 71 tys. Na przestrzeni 16 lat (2000-16) przybyło ponad 1 tys. samych systemów, z których mogą skorzystać przedsiębiorcy. Analitycy prognozują dalszy wzrost dynamiki rynku franczyzy w najbliższych latach.

Własny salon funkcjonujący pod szyldem znanej marki to jedna z często wybieranych dróg rozwoju przez małe firmy. Usługi lub handel w oparciu o sprawdzony model biznesowy łączą się z mniejszym ryzykiem związanym z wejściem na rynek. Dzięki działającym w ten sposób firmom powstało blisko 460 tys. miejsc pracy w całym kraju, a w skali lokalnej nastąpiło ożywienie  gospodarcze.

- Doświadczeni w handlu przedsiębiorcy wiedzą, że sukces gwarantują przede wszystkim lokalizacja oraz pomysł na biznes. Ryzyko niepowodzenia zawsze istnieje – minimalizuje je m.in. franczyza, która gwarantuje wypróbowany, rentowny koncept biznesu, dużą liczbę klientów przywiązanych do marki, sprawdzony know-how oraz wsparcie licencjodawcy – mówi Anna Malcharek, Dyrektor Zarządzający w Gemini Holding.

- Franczyza stanowi atrakcyjny model rozszerzania skali działalności wśród przedsiębiorców nad Wisłą. Z drugiej strony cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród przyszłych franczyzobiorców, bowiem wielu Polaków marzy o własnej firmie, ale obawia się ryzyka. Franczyza to ryzyko istotnie obniża – zapewnia Anna Smolińska, redaktor naczelna portalu Franchsing.pl.

Firma Gemini Holding dostrzegła potencjał lokalnych przedsiębiorców, rozwijających własne biznesy w systemie franczyzowym. W obiektach spółki – centrach Gemini Park w Bielsku-Białej i Tarnowie – prowadzą oni z powodzeniem swoje salony. W przypadku najnowszej inwestycji firmy, Gemini Park Tychy, również planowana jest współpraca z franczyzobiorcami.

- Na rynku franczyzy popularnością cieszą się marki z segmentu odzieżowego, obuwniczego, gastronomicznego, FMCG, jak również koncepty usługowe. Z obserwacji prowadzonych w naszych obiektach wynika, że licencjobiorcy osiągają bardzo dobre wyniki odwiedzalności oraz obroty, a z drugiej strony podnoszą wartość tenant mixu. M.in. dlatego zależy nam na skonstruowaniu silnego mixu najemców w Gemini Park Tychy – obiekcie, który obecnie budujemy. Chcemy by wśród dużych sieci handlowych znalazły się też lokalne firmy komentuje A. Malcharek.

Galerie handlowe są atrakcyjną przestrzenią nie tylko dla dużych graczy. W otoczeniu pożądanych marek, które przyciągają do centrum duże ilości konsumentów, mniejszy przedsiębiorca ma realną szansę na odniesienie sukcesu, a jak pokazują wyniki badań, dla franczyzobiorców jednym z najważniejszych czynników związanych z prowadzeniem własnego biznesu jest szybki zwrot z inwestycji - najem lokalu w galerii może się do tego przyczynić.

- Centrum handlowe to nie tylko miejsce dla znanych marek międzynarodowych. Mile widziani są także przedstawiciele lokalnych biznesów, którzy świetnie znają mieszkańców miasta oraz ich potrzeby, a ponadto osobiście się angażują w prowadzenie własnych salonów w sposób efektywny i rentowny – mówi Tomasz Misztalewski, Dyrektor Centrum Handlowego Gemini Park Tychy.

 

Grzegorz Morawski
Grzegorz Morawski dziennikarze, PROFIT system